Ğurerü’l-Hikem gibi muteber bir kaynaktan hadis naklederken rivayetin adresini kendisinden aldığımız referansı belirtmememizin sakıncası var mıdır?

2014/02/14
Soru
Uzun zamandır zihnimi meşgul eden bir sorum var: Mesela ben bir konuyu veya belirli bir mevzu hakkında bir rivayeti ararken son dönem âlimlerinin mevcut kitaplarından birisine müracaat ediyorum. Örneğin söz konusu yazar bu hadis veya rivayeti Ğurerü’l-Hikem veya başka kaynak kitaplardan nakletmektedir. Ben de kaynak kitaba müracaat edip ilgili babı bulmakta ve orada söz konusu hadisin adresini tespit etmekteyim. En sonda da bu hadis ve rivayeti direkt olarak kendi makale veya kitabıma koymakta ve ilk referansı yani son dönem filan âlimin bunu belirttiği kitabı zikretmemekteyim. Müelliflerin manevî hukuku bulunduğunu da göz önünde bulundurarak hadis ve rivayette vasıtaları silmem ve onlara işaret etmeksizin sadece asıl kaynağı belirtmem bir sakınca taşır mı? Ben ilgili rivayetin asıl kaynakta olacağını asla tahmin etmiyordum. Tıpkı şu hadis gibi: قال أمیر المؤمنین علی علیه السلام: اَلْمُؤمِنُ مَنْ وَقى دینَهُ بدُنیاهُ وَ الْفاجِرُ مَنْ وَقى دُنیاهُ بِدینِهِ. Ğurerü’l-Hikem, h. 1546.

Sorduğunuz sorunun fıkhî hükmünü istemeniz nedeniyle büyük mercilerden –Allah onları korusun- meseleyi sormayı gerekli gördük. Aşağıda kendilerinin yanıtı takdim edilmektedir:

 

Hz. Ayetullah Uzma Hamaney’in (ömrü uzun olsun) Bürosu:

 

Sorudaki varsayımda sakıncasızdır.

 

Hz. Ayetullah Uzma Sistani’nin (ömrü uzun olsun) Bürosu:

 

Eğer siz hadisi asıl kaynağında mesela Ğureru’l-Hikem’de görmüşseniz, hadisi ondan direkt nakletmenizin bir sakıncası bulunmamaktadır. Allah bilendir.

 

Hz. Ayetullah Uzma Mekarim Şirazi’nin (ömrü uzun olsun) Bürosu:

 

Bir sakıncası bulunmamaktadır.

Ayrıntılı Cevap
Bu sorunun ayrıntılı cevabı yoktur.

Yeni Makale ve Video öğeleri

Yeni Kitaplar

  • Kur'an Dilinin Analizi

    Dinî metinlerin dili ve bu metinlerin çeşitli ifadelerini anlamanın niteliği üzerinde düşü ...
  • Dinî Eğitim

    Dinî eğitim, bir dinin muteber önermelerini başka kişilere, bunlara amel ve görüş olarak bağlana ...